Søk i denne bloggen

fredag 14. mai 2021

Jeg ønsker meg en liste

Gud. Kan du skrive en liste til meg? Jeg har brukt så mye tid og krefter på å spørre: Hvor var du? Hvorfor svarte du ikke? Skuffelser har spist opp gleden over bønnesvar. Mørke stunder står nakne, for jeg kan ikke huske du var der. Jeg leter i hukommelsen og notatbøkene etter spor av deg. Da åpner en luke seg, og jeg ser noe jeg ikke kan se: Gavene du ga, men jeg aldri la merke til. Gud, jeg ønsker meg en liste over dem!

Da kan jeg

takke for skattene jeg fant i mørket – men ikke forsto kom fra deg

takke for ulykkene jeg aldri opplevde – for du unnverget dem

takke for sykdom jeg aldri har fått – for du gav meg helse

takke for angrep jeg aldri møtte – for du var mitt skjold

takke for slag jeg aldri fikk – for du gikk imellom

takke for kamper jeg aldri har kjempet – for du vant dem for meg i skjul

takke for sårene du leget – så varsomt at jeg ikke merket det

takke for syndene du tilga – de jeg ikke visste om

takke for smerten mine barn ble spart for – for du vernet dem

takke for alt som lyktes – fordi du åpnet dører

takke for solstrålene som traff meg – som et kjærtegn fra deg

takke for liv som ble forvandlet – da du brukte mitt lille til noe stort

takke for alt som vokste i det stille – fra frø jeg trodde aldri ble til noe

takke for fruktene av livet mitt - som jeg kanskje aldri får se

takke for mennesker jeg møtte langs veien – for du sendte dem

takke for alt som ble - for det var ingen tilfeldighet


takke deg for alt – for det finnes ikke noe som ikke er fra deg

 

1 kommentar:

  1. Det var en god påminnelse for oss alle! Tusen takk for at du delte!

    SvarSlett