Søk i denne bloggen

mandag 29. juni 2020

Steder jeg aldri har sett

Jeg lengter etter steder
jeg aldri har sett
landskap jeg aldri har beundret
veier jeg aldri har vandret
byer jeg aldri har gått meg vill i
bygninger så høye at jeg svimler
skrale skur som får meg til å gråte
åkre med ukjente vekster
strender med ny horisont
som blir til
steder jeg har sett

Jeg lengter etter mennesker 

jeg aldri har møtt
folkehavet
den enkelte
mennesker som rommer et helt liv 
og gir meg et lite glimt inn 
mennesker uten plass eller rolle
i min historie 
fri for mine vurderinger
mennesker som åpner rom
av nysgjerrighet og fasinasjon
nye fargeklatter på mitt livs lerret
som blir til 
mennesker jeg har møtt

Jeg lengter etter mennesker

som aldri har møtt meg
mennesker som ser meg 
uten bakteppe
uten historie
uten roller og forventninger
mennesker med åpne rom
av nysgjerrighet og fasinasjon
som lar seg forundre av
meg
en ny fargeklatt på deres livs lerret
som blir til 
et menneske de har møtt

Jeg lengter etter å sanse

det jeg aldri har sanset
lukter jeg aldri trukket inn
musikk jeg aldri har hørt
berøring jeg aldri har følt
skjønnhet jeg aldri har sett
mat jeg aldri har smakt

Jeg lengter etter å oppleve

det jeg aldri har opplevd
gjøre ting jeg aldri har gjort
danse vilt i mengden 
eller sitte på en fortauskafé
og betrakte
suge livet inn
kaste meg ut
før jeg rekker å tenke
at jeg ikke 
tør
på steder jeg aldri har sett

1 kommentar: